onsdag 30 mars 2011

Goda frallor

Idag fick jag för mig att baka frallor, alltid gott med hembakat bröd tycker jag. Fördelen med hembakat bröd är att du själv kan välja vad du vill ha i degen. :) Är ni sugna på att baka frallor någon dag så testa gärna receptet nedan, jag själv tycker det är mycket enkla fralor att baka!


Frallor: 20-24 st (250 grader i 10-12 min)

100 g  jäst
100 g  margarin
10 dl  vatten
2 tsk  salt
10 dl  rågsikt
Ca 14 dl  vetemjöl


Gör så här:
Smält margarinet och låt svalna något. Rör i vattnet. När vätskan är fingervarm smulas jästen i. Tillsätt salt, rågsikt och vetemjöl. Knåda degen tills den är blank och släpper från bunken, låt jäsa ca 30 minuter.

Dela degen i 10-12 delar beroende på hur stora frallor du vill ha, låt dem sedan jäsa på plåt i ytterligare 30 minuter.

Gräddas ca 10-12 minuter i 250 grader.
Låt svalna under bakduk om du inte vill ha en hård skorpa.


Låt det väl smaka!

//Kram Cammja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar