onsdag 23 mars 2011

Saffrans-cupcake med glasskräm

Idag bestämde jag mig för att baka saffrans-cupcake som jag tidigare inte har testat göra. Jag gillar själv saffran väldigt mycket och därmed bestämde jag mig för att testa ha saffran i cupcake, vilket blev lyckat! J
Till saffrans-cupcakens gjorde jag en så kallad glasskräm vilket blev en lyckad kombination.
Är ni nyfikna på detta recept så kommer det nedan, vilket jag tycker ni ska testa om ni gillar saffran! J


Saffrans-cupcake: 12 st (200 grader i ca 15 min)

100 g smör
2 st ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
0,5 g saffran (1 paket)

Gör så här:
Smält smöret, tillsätt mjölken och saffran. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten. Fyll muffinsformar till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.

Låt sedan de svalna innan du spritsar på glasskrämen


Glasskräm:

2,5 dl grädde
3 dl marsán sås eller vaniljsås

Vispa grädden hårt. Vispa sedan marsán eller vaniljsåsen till en hård smet, gör den gärna lite hårdare än anvisningen på förpackningen. Blanda sedan ned grädden i marsán såsen till en jämn smet. Spritsa sedan på glasskrämen på de avsvalnade cupecaken. Färdiga att servera! J   


//Kram Cammja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar