måndag 21 mars 2011

Kamiljas Lasagne

Idag har jag lagat min goda lasagne *Mums* :) Det var ett tag sedan jag gjorde den och jag hade tagit ut köttfärs och funderade på vad jag skulle laga så det blev min lasagne! Är ni nyfikna på vad jag hade i och kanske själva vill testa och göra den så kommer receptet nedan :)



                                                Innan den har gräddats


                                                Efter den har gräddats (färdig!) :)



Kamiljas Lasagne

200 grader 20-25 min

Spenatplattor (Barilla)
350-400 g nötfärs
3 morötter
1 stor lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 burk champinjoner
1 buljongtärning
2 dl vatten
1 tsk timjan
Salt och peppar (efter eget tycke och smak)
Olivolja till stekning

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att hacka löken, skala morötterna och sedan dela dem på längden och dela dem i skivor. Häll en skvätt olivolja i stekpannan och när det är varmt så fräs löken och morötterna. Under tiden hacka champinjonerna och vitlöken och lägg sedan i stekpannan med löken och morötterna (det ska stekas lätt). Lägg sedan i buljongtärningen och krydda med salt och peppar. Sedan lägger du i nötfärsen och fräser den tills den nästan är färdig, lägg i timjan. När färsen så småningom börjar bli klar så häller du i krossade tomater och 2 dl vatten. Låt detta stå och sjuda och under tiden gör du bechamelsås.

Bechamelsås:

2 ½ dl matlagningsgrädde
3 dl vatten
4 msk olja eller smör
4 msk vetemjöl
1 buljongtärning
150-200 g ost
Salt, vitpeppar och cayennepeppar (efter eget tycke och smak)

Börja med att värma grädden och vattnet, lägg i buljongen och kryddorna. Under tiden blanda ihop vetemjölet och oljan i en liten skål till en jämn smet (detta är redningen för att såsen ska bli tjock). När gräddblandningen börja smått sjuda kan du hälla i mjölblandningen och vispa runt med en handvisp. Låt detta sjuda i några minuter (ca 5 min). Därefter häller du i osten i såsen tills den har smält och blivit ett med såsen.


När både köttfärssåsen och bechamelsåsen är färdig tar du fram en form du ska grädda lasagnen i (gärna en med hög kant) och varvar därefter med bechamelsåsen, lasagneplattorna och köttfärssåsen. Se till att du avslutar med bechamelsås överst och att det täcker. Då du har ost i själva bechamelsåsen så behöver du inte strö över ost överst på lasagnen.
Lägg lasagnen i mitten av ugnen på 200 grader och grädda i 20-25 min 
När lasagnen är färdig så låt den vila i 5-10 min innan servering
Smaklig måltid!

//Kram Cammja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar