tisdag 12 april 2011

Ugnspannkaka

Idag blev det ugnspannkaka till middag med jordgubbssylt. Jag har minnen från när jag var liten och när min syster gjorde ugnspannkaka till oss syskon. Hon är en mästare på detta :) Men om ni är intresserade på att testa göra min ugnspannkaka så kommer receptet nedan. Den är mycket god tycker jag :)
Lycka till!



Ugnspannkaka för 4-6 pers: (20-25 min i 225 grader)

2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
3 msk smör

Gör så här:

Värm ugnen till 225 grader.
Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Vispa i resten av mjölken och äggen. Om du har tid - låt gärna smeten svälla i cirka 30 minuter.
Smöra en rymlig ugnsfast form och häll i smeten. Grädda pannkakan i ugnen i ca 20-25 minuter.

OBS! Detta recept ger en relativt krämig/kladdig ugnspannkaka. Du kan använda en större form, så att pannkakan blir tunnare, eller låta den stå inne längre tid i ugnen för en fastare variant.

//Kram Cammja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar